Gå tilbage til hovedindhold.
UCL Biblioteket

Datamatiker: Litteratursøgning

Litteratursøgning

En litteratursøgning er en overvejet og organiseret søgning efter vigtig litteratur om et emne. For at fuldføre en grundig litteratursøgning bør du:

• Definér, hvad du søger efter.
  • Beslut, hvor du vil søge.
  • Udvikl en søgestrategi.
  • Finjustér din søgestrategi.
  • Gem din søgning til fremtidig brug.

Du bør formulere et søgespørgsmål, før du begynder. Ved at omformulere dit forskningsprojekt til et defineret og søgbart spørgsmål vil din litteratursøgning blive mere specifik, og dine resultater mere relevante.

Beslut emnet for din søgning Du bør begynde med at beslutte emnet for din søgning. Dette indebærer at identificere det brede emne, indsnævre det for at fastlægge, hvilket bestemt aspekt af emnet der interesserer dig, og omformulere emnet som et spørgsmål.

For eksempel:

Bredt emne: UX-design
Hovedfokusemne: brugerinvolvering
Emne formuleret som et spørgsmål: "Hvordan kan brugerinvolvering forbedre UX-design på e-handelswebsteder?"

Når du har et søgbart spørgsmål, bør du fremhæve de vigtigste begreber. For eksempel: "brugerinvolvering", "UX-design" og "e-handelswebsteder".

Derefter bør du finde nøgleord og -fraser til at udtrykke de forskellige begreber. For eksempel kan "brugerinvolvering" dække over nøgleord som brugerundersøgelser, brugercentreret design, brugerfeedback osv. "UX-design" kan dække over nøgleord som brugeroplevelse, grænsefladedesign, interaktionsdesign osv.

Faglige databaser er den mest effektive måde at søge efter videnskabelige artikler om et emne. Men du kan også søge i biblioteket efter almindelige informationskilder, såsom regeringsdokumenter, grå litteratur, patenter og statistikker.

Find de mest passende databaser til dit fagområde.

Databaser hjælper dig med at finde et bredt udvalg af beviser, herunder videnskabelige artikler, der er peer-reviewed og fra hele verden, fra mange forskellige forlag og over en lang periode.

En søgestrategi er en organiseret struktur af nøgleord, der bruges til at søge i en database. Søgestrategien kombinerer de centrale begreber i din søgeforespørgsel for at opnå nøjagtige resultater.

Din søgestrategi vil tage højde for alle:

• mulige søgeord
  • nøgleord og sætninger
  • trunkerede og wildcard-variationer af søgeord
  • emneord (hvor det er relevant)

Hver database fungerer forskelligt, så du skal tilpasse din søgestrategi til hver database. Du kan ønske at udvikle flere separate søgestrategier, hvis din forskning dækker flere forskellige områder.

Det er en god idé at teste dine strategier og justere dem, efter at du har gennemgået søgeresultaterne.

Hvis din søgning kun finder få referencer, eller de fleste referencer er irrelevante for dit forskningsemne, skal du overveje følgende:

• Tjek din stavning: Databaser vil normalt ikke autocorrigere, så de vil kun finde, hvad du skriver.
  • Brug et bredere søgespørgsmål. Har du brug for at søge i flere databaser?
  • Kan du tilføje flere søgeord?
  • Kig efter variationer i stavning og alternative ord.
  • Diskuter dit emne med din vejleder.

Hvis du har for mange resultater, skal du måske fokusere din søgning og gøre den mere specifik.

• Spørg dig selv: Har du brugt Booleske operatorer korrekt?
  • Har du for eksempel brugt OG, når du skulle have brugt ELLER?
  • Kan du begrænse det efter dato?
  • Kan du begrænse søgningen efter sprog, f.eks. kun engelsk?
  • Brugen af ikke-engelske papirer hjælper med at minimere bias, men kun hvis du kan oversætte dem nøjagtigt.

Gem de artikler, du finder

Gem altid eller udskriv de nyttige artikelposter, du finder. De fleste databaser giver dig nogle muligheder, såsom:

• Gem - normalt som en tekstfil eller en RIS-fil
  • Udskriv E-mail
  • Direkte eksport til reference-software som EndNote.

Generelt vil du ikke være i stand til at downloade fuldtekst af dokumenterne direkte fra databasen. I mange databaser skal du følge "fuldtekst" -linkene. Hvis biblioteket har et abonnement, vil du være i stand til at downloade artiklen.

Gem din søgestrategi

Databasen kan have en gratis personlig konto-funktion, der giver dig mulighed for at gemme en kopi af din søgestrategi. Ved at gemme din strategi kan din søgning køres igen uden at du skal indtaste detaljer igen.